Etkinliğin Amacı
Gerek bir tez çalışmasında ve gerekse de bir akademik makale sürecince istatiksel analizler akademisyenlerin (adaylarının) en çok zaman harcadığı alanların başında gelmektedir. Veriler toplanmadan karar verilse dahi elde edilen verilerin durumuna göre daha hangi analizin kullanılacağı, bunun için hangi bilgisayar programının kullanılacağı veya sonuçların nasıl yorumlanması gerektiği her zaman için zaman alıcı olmuştur.
Günümüzde yaygın olarak kullanılan SPSS gibi programların paralı olması nedeniyle yüksek lisans veya doktora öğrencilerinin bu programa direk olarak ulaşımlarının olmadığı bilinmektedir. Bunun için yüklü miktarda ödeme yapmaları gerekmektedir (En düşük plan Eylül 2023 itibariyle 3610$’dır). SPSS’e alternatif göstermek istenmese de R günümüzde oldukça kullanılan ücretsiz bir açık kaynak programdır. R, akademik ortamlarda kullanılan bir program olmanın yanı sıra akademik olmayan devlet dairlerinde ve özel şirketlerde de kullanılan bir ortamdır (Schwartz, 2004). R, temel istatistiksel analizlerin yanı sıra Yapısal Eşitlik Modellemesi veya Meta Analizi gibi sosyal bilimlerde sıkça kullanılan karmaşık analizlerinde kolaylıkla yapılabildiği bir platformdur.
Her ne kadar da ücretsiz bir program olsa dahi R gibi bir programda analiz yapmak için programlamanın mantığını bilmek gerekmektedir. Özellikle yeni başlayanlar için R karmaşık bir yapıya sahiptir (Orçan, 2021). Çünkü kodlamaların tamamının kişinin kendisi yapması gerekir. Hazır paketler veya fonksiyonlar kullanacak olsa dahi araştırmacının temel becerilere sahip olması gerekmektedir.
Bunun yanı sıra, veri analizde hangi testin ne sebeple kullanılacağı da deneyimli akademisyenlerin yanı sıra (Kul, 2014) bilimsel çalışmalar yeni başlayan yüksek lisans veya doktora öğrencileri için oldukça zorlayıcı olabilmektedir. Genç araştırmacılar her ne kadar da lisans veya yüksek lisans seviyelerinde dersler alsalar dahi temel istatistik bilgisi genç akademisyenlerin gözünü korkutabilmektedir. Fakat genç bilim adamlarının yapacakları bilimsel çalışmalarda doğru sonuçlara ulaşmaları adına istatistik bilgisi oldukça önemlidir (Akkaş & Mersin, 2023). Bu sebepten geçme kalma kaygısını olmadığı bir eğitimin genç araştırmacılara faydalı olacağı öngörülebilir.
Bu projenin iki temel amacı vardır. Birincisi, genç araştırmacılara planlanan içerik doğrultusunda hangi istatistiksel testin ne durumda kullanılması gerektiğine karar verme becerisi kazandırmak. İkincisi ise bu testlerin RStudio ile analiz ve yorumlanması becerisini kazandırmaktır. Böylece ilerleyen dönemlerde araştırmacıların kendi çalışmalarına daha bilinçli ve öz güvenli başlayabilecekleri öngörülmektedir. Bunun yanı sıra, RStudio için temel beceriler diyebileceğimiz bu eğitimin içeriği daha karmaşık analizler için ön koşul niteliğindedir. Bu eğitim sonrasında genç araştırmacılar kendilerini geliştirerek daha karmaşık analizleri yapmak için gerekli olan temel beceriye sahip olacaklardır.
Lisansüstü eğitimin en önemli işlevlerinden biri lisansüstü öğrencilerin, bireysel olarak araştırma yapma becerilerinin geliştirilmesidir. Lisansüstü öğrenciler için planlanan bu projenin kabul edilmesi durumunda 6 Şubat depremlerinden sonra düştüğü öngörülen akademik motivasyonu artıracak akademik bir ortam oluşturma imkânı da sağlanmış olacaktır. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi öncülüğünde hayata geçirilecek olan bu projenin, depremler sonrasında akademik alanda normalleşme adımlarına da katkı sunması beklenmektedir.
Etkinliğin Kapsamı
Genç akademisyenlerin yapacakları bilimsel çalışmaların nitelikli olması için bilimsel araştırma yöntemlerine, veri toplama ve çözümleme tekniklerine ilişkin güçlü bir kuramsal alt yapıya sahip olmaları önem taşımaktadır. Bu etkinlik kapsamında lisansüstü öğrencilerine veri toplama sürecinden sonra kullanacak olan temel istatistiksel yöntemler hakkında teorik bilgi verilecektir. Bunun yanı sıra bu teorik bilgileri kendileri bireysel veya grupla uygulamaları için uzman gözetimden etkinlikler gerçekleştirilecektir. Ayrıca, yayınlanmış akademik makalelerde elde edilen sonuçların nasıl rapor edildiği ve yeterliliği gibi konularda incelemelerde bulunulması planlanmaktadır. Etkinlik sonunda, katılımcıların hangi problem durumunda ne türden analizi kullanacakları, bu analizleri R’da nasıl yapacakları ve sonuçları nasıl raporlayacakları becerilerini kazanmaları hedeflenmektedir.